Tips til deg som skal på jobbintervju

Noen tips til deg som er innkalt til videointervju

Er du innkalt til jobbintervju? Da har du sikkert lyst til å gi et godt inntrykk. Gode forberedelser og riktig antrekk kan være med på å sikre deg jobben.

Gode forberedelser

En av de viktigste tingene du kan gjøre for å skille seg ut i intervjuprosessen er å forberede deg godt. Sett deg godt inn i selskapet og stillingen, bruk nettet til å finne alt av åpen informasjon, og bruk ditt eget nettverk for å finne den mer uformelle informasjonen.

Forbered deg på hvordan du vil presentere deg selv både faglig og som person, hvilke mål du har og hva du kan tilføre selskapet og stillingen. Utdannelse, arbeidserfaring, resultater – hva er du stolt av fra tidligere arbeidsforhold? Det er lov å ha notater å støtte seg til i intervjuet men pass på at det ikke blir opplesning.

Dette gir et dårlig inntrykk

Å være dårlig forberedt, ikke vite hvem man skal møte, eller komme for sent/logge seg på for sent. Nå i disse dager så utføres de flere intervjuer digitalt, sørg for å være logget på i riktig tid og ta telefonen ved første oppringning. Liten innsikt i jobben man søker på gir et dårlig inntrykk, bruk nettet og vær klar når intervjuet starter. Sørg for at lyden på pcen er på og at du sitter i et rom uten forstyrrelser. Husk å sjekke at kameraet på pcen er på om du har et videointervju.

Tenk ut svar på de vanligste spørsmålene

Det er også viktig å forberede seg på hvilke spørsmål du kommer til å bli stilt. De fleste arbeidsgivere vil bli kjent med både deg som person og arbeidstaker. Det viktigste i intervjuet er å fokusere på arbeidserfaring og utdannelse, hva har du jobbet med tidligere, hvordan har du utført oppgavene, hva har vært ditt ansvarsområde og hvilke resultater har du oppnådd? Det er også smart å forberede seg på spørsmål som går på forbedringsområder og hva du ikke har lykkes med i din karriere. Vær også bevist på hvordan du er som person – hvilke egenskaper beskriver deg i jobbsammenheng.

Du bør også tenke gjennom hvorfor du vil ha akkurat denne jobben, hva er det med selskapet og stillingen som tiltrekker deg og som er attraktivt for deg? Hvis ikke du vet det kan det være vanskelig for arbeidsgiver å vite hvorfor de skal ansette akkurat deg.

Knekk kleskoden. Ja, dette gjelder også om selskapet gjør intervjuet online

Du bør også tenke på hvordan du kler deg, vær bevisst på antrekket du velger når du skal på intervju. Undersøk hva slags kleskode det er der man har søkt jobb, kanskje finner du noen bilder fra arbeidsplassen på nettsiden og i sosiale medier. Antrekket er en del av inntrykket man får av en person. Kle deg gjerne nøytralt om du er usikker på kleskoden. Selvom intervjuet kanskje foregår over video og du selv er hjemme så tenk over at du skal kle deg som du ville gjort om du hadde møtt opp til intervjuet med personlig oppmøte.

Les også om: Assessment/ testing av kandidater

Les også om: Second opinion

Hvordan fremstår du på nettet? 

Som hodejeger googler vi aktuelle jobbkandidater, det gjør også arbeidsgivere. Det er derfor viktig å tenke på hvordan du fremstår på nettet. Det som fremkommer på nett må reflektere deg som person. Ikke skriv noe du ikke ville sagt personlig. Vær varsom med å poste noe i affekt. Vær bevisst på hvilke bilder som blir publisert. Alt som legges ut på nett synes og alle åpne kilder kan sjekkes – så vær bevisst!

Lykke til i jobbintervju!

Vi er dynamiske og løsningsorienterte, og selv om vi alle nå sitter på hjemmekontor for å unngå smittespredning går rekrutterings prosessene sin fulle gang. Vi benytter digitale hjelpemidler i prosessene. Mye av prosessen vår har vært digital lenge, som f eks search, testing og referansesjekk. Nå har vi tatt i bruk Teams for gjennomføring av kundemøter, intervjuer og presentasjoner av kandidater til kunder.

Dynamic People

-Ruth-Camilla Aas, Fagansvarlig offentlig sektor og Hodejeger i Dynamic People

Ønsker du personlig rådgivning rundt jobbsøking og intervju kan du lese mer her eller ta kontakt med oss på tlf 23 89 72 26 eller benytt vårt kontaktskjema om du trenger hjelp til å rekruttere. Chatten nederst til høyre kan du også benytte mandag til fredag om du har spørsmål. Ønsker du å registrere deg hos oss som kandidat kan du legge inn din CV her. Se også våre ledige stillingeher

Dynamic People AS er et rekrutteringsbyrå i Oslo, vi leverer HR og rekrutteringstjenester innen offentlig og privat sektor i hele Norge. Vi er i dag 14 ansatte og har vårt hovedkontor midt i Oslo sentrum. Dynamic People er i sterk vekst, vi har positive resultater, vi gleder oss til å gå på jobb og vi jobber i alle bransjer i hele Norge.

MOTTA VÅRT NYHETSBREV
I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )
Vi har flere tusen besøkende på våre nettsider hver eneste uke og publiserer saker relatert til rekruttering. Håper sakene er av interesse og legg gjerne igjen mailen for påminnelse av våre oppdateringer.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.