Sånn er du – tips før intervju

«Sånn er du» programmet av Harald Eia og hans oppfølger «sånn er Norge» inspirerte meg til å skrive denne ukeslutten. Uavhengighet blir trukket frem som den mest typiske norske verdien, hvilke selskap har uavhengighet som sin verdi i strategidokumentet, hengende på plakatene rundt kaffemaskinen og navngitt møterommet med? Det presiseres i programmet til Eia at verdiene ikke handler om festtaler med slagord «det er typisk norsk å være god», eller en fanesak som at «mangfold» er en flott sak å jobbe for. Hva handler verdier om da?

Kobler man det sammen med rekruttering er oppgaven å finne ut hvem som passer inn, da må man kjenne kandidatens virkelige verdier «sånn er du» og selskapets virkelige kultur «sånn er det her». Opplevd missmatch blir starten på når folk begynner å slutte – en særdeles mislykket rekruttering, kostbart i tid og penger. 

Selvstendighet blir ofte nevnt i stillingsannonser, men samtidig ønsker vi oss lagspillere som passer inn, følger rutiner og prosesser slik de på forhånd er definert. Hvor selvstendig vil vi egentlig at folk er? «Du må nå dine mål – men jeg er sjefen din og bestemmer (egentlig) hvordan (hvorfor trenger du ikke vite for det vet jeg)»?

I rekrutteringssammenheng vil vi at folk skal fremstå som de er, eller være som de fremstår. Vi vil «bak forhenget», se hva som driver kandidatene vi rekrutterer. Det er godt dokumentert at folk flest ønsker seg tilhørighet til et miljø, hvordan harmonerer det med den typiske norske verdien uavhengighet (om det virkelig er slik). Hva vil ansatte i norske selskaper, Equinor, DNB, NRK og TV2, svare på spørsmålet «sånn er det her»? Vil de svare at her er det stor grad av uavhengighet? 

Kanskje kan det knyttes til autonimi og involvering, at vi er glad i å styre hverdagen selv, innenfor gitte rammer, vi trenger i grunn bare en visjon, noen verdier å styre etter, eller et mål, så sparrer vi på veien og løser oppgaven selv? Autonimi og involvering kommer høyt oppe som motivasjonsfaktorer for de fleste av oss, omtrent like høyt opp som tilhørighet. Gledelig nok er lønn litt nede på listen, og nesten ubetydelig i forhold til de to-tre sterkeste motivasjonsfaktorene.     

Tipset; Fremstå som du er

Jeg personlig har et problematisk forhold til uttrykket, eller påstanden; «han eller hun fremstår som…., eller leiligheten fremstår som lys og romslig», underforstått; han eller hun er ikke slik, men bare fremstår som…. Det etterlater ikke bare et spørsmål om hvordan han, eller hun egentlig er, men jeg oppfatter at virkeligheten er motsatt, men man gjør noe for å dekke over, eller fremstå som. 

Jeg kom til å tenke på en kollega som fikk litt pepper for en ukselutt med skrivefeil, jeg forsvarte han med Erna Solbergs historie. Statsministeren hadde skrevet en blogg helt på egenhånd, med skrivefeil, hvorpå hun fikk sterke reaksjoner på at en statsminister må da kunne rettskrivning. Med trygg ydmykhet åpner hun opp om sine «svakere» sider (og viser sin styrke), vi får se mer av hele mennesket. Med alle sine (skrive)feil har Erna en betydningsfull rolle og hun har blitt gjenvalgt – kanskje en indikasjon på at hun har lykkes i manges øyne. Dette på tross av, eller pga åpenheten. Når vi ansetter vil vi se så mye som mulig av det relevante. Vi vil se det neste arbeidsgiver vil kunne se om et år eller fem. Vis hvem du er (men begrens deg til det relevante).

 «At man, naar det i Sandhed skal lykkes En at føre et Menneske hen til et bestemt Sted, først og fremmest maa passe paa at finde ham der, hvor han er, og begynde der. Dette er Hemmeligheden i al Hjælpekunst. Enhver, der ikke kan det, han er selv i en Indbildning, naar han mener at kunne hjælpe en Anden. For i Sandhed at kunne hjælpe en Anden, maa jeg forstaae mere end han – men dog vel først og fremmest forstaae det, han forstaaer. Naar jeg ikke gjør det, saa hjælper min Mere-Forstaaen ham slet ikke.»

Søren Kierkegaard 

-Tomas Kersten, Head of research og Partner i Dynamic People

Ring oss i dag på tlf 23 89 72 26 eller benytt vårt kontaktskjema om du trenger hjelp til å rekruttere. Chatten nederst til høyre kan du også benytte mandag til fredag om du har spørsmål. Ønsker du å registrere deg hos oss som kandidat kan du legge inn din CV her Se også; Våre ledige stillinger

Dynamic People AS er et rekrutteringsbyrå i Oslo, vi leverer HR og rekrutteringstjenester innen offentlig og privat sektor i hele Norge. Vi er i dag 14 ansatte og har vårt hovedkontor midt i Oslo sentrum. Dynamic People er i sterk vekst, vi har positive resultater, vi gleder oss til å gå på jobb og vi jobber i alle bransjer i hele Norge.

MOTTA VÅRT NYHETSBREV
I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )
Vi har flere tusen besøkende på våre nettsider hver eneste uke og publiserer saker relatert til rekruttering. Håper sakene er av interesse og legg gjerne igjen mailen for påminnelse av våre oppdateringer.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.