Ledelse i dag – en ekstremsport?- Ukeslutt av Ole Petter Anfinsen

Ole Petter Anfinsen
– er en ledelsesforsker og daglig leder av ANFINSEN – executive health and performance (anfinsen.co.uk), samtidig som han tar en Doctor of Business Administration ved Henley Business School. Han har også nylig blitt klar med et studium innen helse og ledelse via Harvard University.  FOTO: Kjetil Muri Skarstein

Ledelse i dag – en ekstremsport?

Forskning viser at mange ledere står i fare for, eller har hatt hjerteproblemer, er regnet som medisinsk overvektige og/eller lider av det vi kan kalle psykosomatiske stresslidelser – hvor stress forplanter seg og påvirker fysisk helse. 

Ledere i dagens samfunn er under et konstant prestasjonspress, samtidig som de må håndtere det kontinuerlige presset som kommer i kjølvannet av teknologisk utvikling, skiftende økonomi og politisk ustabilitet. Spesielt nå hvor vi befinner oss i en global eksistensiell og finansiell krise grunnet COVID-19, som fører til at påkjenningen for mange ledere blir større enn noensinne. Dersom stress tar overhånd kan det lede til angst, depresjon og utbrenthet. Men foruten den ekstraordinære situasjonen vi nå er inne i er det allerede en skremmende utvikling når det gjelder lederes fysiske og psykiske helse. Gjennom blant annet min egen forskning ser vi at dette er et felt som trenger økt fokus slik at vi kan skape en bærekraftig ledelsesmodell, som støtter dem som sitter ved roret til å håndtere det stadig økende presset – med helse som en sentral driver til forbedret ledelse og prestasjon. 

Krevende elementer

Mye bunner i at ledere i mange tilfeller opplever andre og mer krevende elementer enn det for eksempel deres ansatte gjør, som fører til økt stress. Blant disse finner vi «isolasjonen» som kommer med det å ha et overordnet ansvar, økt press forankret i skiftende økonomi og påkjenningen ved en eventuell nedbemanning og permitteringer. Dette er alle faktorer de fleste ledere finner ekstra vanskelig og som kan føre til en kraftig økning i følelsesmessig stress, som igjen kan lede til utbrenthet dersom lederen ikke klarer å håndtere presset eller tenke rasjonelt. 

Teknologi og grensesetting

Dagens teknologi har heller ikke gjort situasjonen bedre ved at man konstant er tilgjengelig og mottakelig for eksterne variabler – utenfor egen kontroll. Dette tar på, både mentalt og fysisk, og dagens dystre nyhetsbilde legger en mørk sky over en allerede vanskelig situasjon. Vi hører stadig om teknologisk utvikling og hvor fantastisk dette er, men det har også en bakside hvor utviklingen går utover helsen til dagens ledere. Det er derfor viktigere enn noensinne å sette grenser på hvor tilgjengelig man skal gjøre seg. Som leder er det ingen andre enn en selv som kan sette disse grensene, og det er viktig at man tar ansvar – ettersom dette også forplanter seg videre i organisasjonen og vil påvirke internkulturen. Vi snakker da om grensesetting og forventningsstyring, som er en stor del av god ledelse og det å finne en riktig balanse. 

10 tips til hvordan man kan finne en bedre balanse og senke stressnivået:

  1. Finn en måte å koble av på. 
  2. Få nok søvn. 
  3. Vær fysisk aktiv, og fokuser på et sunt og godt kosthold. 
  4. Plei og bygg meningsfulle relasjoner. 
  5. Sett av tid til refleksjon.
  6. Finn/gi mening til det du gjør. 
  7. Sett grenser for deg selv. 
  8. Fokuser på målet. 
  9. «Bra, er godt nok». Ikke streb etter perfeksjon. 
  10. Finn personer du kan snakke med og stoler på. Skap et «personlig styre». 

(Anfinsen, 2019). 

«Personlig styre» og mental helse

Dette kan inkludere personer eksternt man stoler på og kan snakke med om personlige ting, uten at man avslører sensitiv informasjon. Det kan også inkludere en psykolog eller coach, som hjelper å sette følelser og tanker i perspektiv samtidig som de bistår i bearbeidelsesprosessen. Det er også viktig å være klar over det faktum at det ikke er noen svakhet ved det å søke hjelp. Men dessverre er utfordringen at selv om de fleste er komfortable med å snakke om fysisk helse, så er dette med mental helse fremdeles sett på som et tabu blant mange ledere. De er redde for å bli betraktet som et svakere menneske, lite rustet til å ha den rollen de besitter, og er derfor bekymret for å åpne opp om egen psykisk helse. Det bør være like naturlig å søke støtte og hjelp for mental helse som det er å gå til fastlegen dersom man opplever fysiske plager. 

Husk å ta vare på deg selv og at det aldri er feil å spørre om hjelp. 

Jeg håper dere finner artikkelen og de 10 tipsene nyttige. Ta gjerne kontakt dersom dere ønsker mer informasjon eller kunne tenke dere å vite mer om forskningen min. Ha en god helg. 

Ole Petter Anfinsen

Ole Petter Anfinsen er en ledelsesforsker og daglig leder av ANFINSEN – executive health and performance, samtidig som han tar en Doctor of Business Administration ved Henley Business School. Han har også nylig blitt klar med et studium innen helse og ledelse via Harvard University. 

Kilder 

Rao, S. (2017). To Build Your Resilience, Ask Yourself Two Simple Questions.. Harvard Business Review Digital Articles, 2-4.

Petrie, N. (2017). How To Dump Stress And Embrace Resilience. Personal Excellence Essentials, March, 12-13.

Executive Leadership (2015). 5 traits of an effective CEO. Executive Leadership , April, 4-4.

King, D., Newman, A. & Luthans, F. (2016). Not if, but when we need resilience in the workplace. Journal of Organizational Behavior. 37(5), 782-786.

Gerhardt, M. (2007). Teaching Self-Management: The Design and Implementation of Self-Management Tutorials. Journal of Education for Business, 83(1), 11-17.

Tulgan, B. (2017). Teaching the Fundamentals of Self-Management. Talent Development, September, 48-52.

Hougaard, R. & Carter, J. (2017). Are You Having Trouble Focusing? These Simple Strategies Will Help., s.l.: Harvard Business Review Digital Articles.

Coleman, J. (2017). You Don’t Find Your Purpose — You Build It, s.l.: Harvard Business Review Digital Articles.

Duckworth Lee, A. (2009). Backtalk: Self-Discipline Is Empowering. The Phi Delta Kappan, 90(7), 536-536.

Executive Leadership (2013). How to improve self-discipline. Executive Leadership, July, 6-6.

Vaden, R. (2012). Self-Discipline. Personal Excellence Essentials, June, 9-9.

Sales Insider (2012). Train yourself for success by cultivating strong self-discipline. Sales Insider, 9 March, 4-4.

Koopmans, L. et al. (2014). Measuring individual work performance: Identifying and selecting indicators. 

Work-a journal of prevention assessment & rehabilitation, 48(2), 229-238.

Ring oss i dag på tlf 23 89 72 26 eller benytt vårt kontaktskjema om du trenger hjelp til å rekruttere. Chatten nederst til høyre kan du også benytte mandag til fredag om du har spørsmål. Ønsker du å registrere deg hos oss som kandidat kan du legge inn din CV her Se også; Våre ledige stillinger

Dynamic People AS er et rekrutteringsbyrå i Oslo, vi leverer HR og rekrutteringstjenester innen offentlig og privat sektor i hele Norge. Vi er i dag 14 ansatte og har vårt hovedkontor midt i Oslo sentrum. Dynamic People er i sterk vekst, vi har positive resultater, vi gleder oss til å gå på jobb og vi jobber i alle bransjer i hele Norge.

MOTTA VÅRT NYHETSBREV
I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )
Vi har flere tusen besøkende på våre nettsider hver eneste uke og publiserer saker relatert til rekruttering. Håper sakene er av interesse og legg gjerne igjen mailen for påminnelse av våre oppdateringer.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.