Hva med de som ikke får jobben?

Iselinn Bratbak, Senior rådgiver og Hodejeger i Dynamic People. Foto: Dynamic People

Hva med de som ikke får jobben?

Noe av det morsomste med min jobb er å  jobbe med rekrutteringsprosesser fra A-Å. Aktivt søk av aktuelle kandidater i markedet, Intervjuer, kandidatpresentasjon, caseoppgaver, testing og referansesjekker er gjennomført. D

Jeg kan ringe kandidaten og si: DU FIKK JOBBEN!! Jeg er nesten like glad som kandidaten. Men som i alle andre jobber er det noen oppgaver som ikke er like gøy. I mitt tilfelle er det å informere de kandidater som ikke er med videre i prosessen eller til den ene av finalekandidaten som ikke nådde helt frem i prosessen og ikke fikk jobben.  I løpet av prosessen har vi kanskje møttes flere ganger, hatt tett dialog, brainstormet på telefonen og oppsummer etter et intervju. Vi har blitt god kjent, fått en relasjon. Jeg vet hva de har av kvalifikasjoner, hvem de er, hvilke egenskaper de har, og hvordan de er som person både i jobbsammenheng og privat. 

Personlig anbefaler jeg å ta den «kjipe» samtalen, bruke tid på de kandidater som ikke nådde helt frem.

Den «kjipe» samtalen.

Noen velger å ikke ta den  «kjipe» samtalen og sender i stedet et  standardisert svar på mail til kandidaten. Personlig anbefaler jeg å ta den «kjipe» samtalen, bruke tid på de kandidater som ikke nådde helt frem.

Det er mennesker vi jobber med og sammen med, og da er den personlige kontakten og ikke minst oppfølgingen svært viktig.

Her kommer mine tips til hvordan du kan gjennomføre disse samtalene på en god og profesjonell måte:

Forberedelse 

For kunne gi et velbegrunnet svar til kandidaten er forberedelser til telefonsamtalen viktig.  Jeg opplever ofte at kandidaten ønsker å vite hvorfor han/hun ikke fikk jobben og ta læring til neste rekrutteringsprosess.  Mine anbefalinger er å gå nøye gjennom stillingsbeskrivelsen som inneholder en lang liste med nødvendige kvalifikasjoner, kriterier og erfaringer. Bruk listen til å veilede deg og ta utgangspunkt i de viktigste kriteriene. Var det noen av punktene kandidaten manglet? Kanskje vedkommende ikke klarte å synligjøre erfaringen sin godt nok i intervjuet? Hva kunne kandidaten gjort annerledes?

Gi kandidaten en tilbakemelding på hvilke kriterier hun/han kvalifiserte godt på og på hvilke områder vedkommende savnet erfaring eller kompetanse.  Det føles mer rettferdig for kandidaten å høre dette enn: dessverre vi gikk for en annen kandidat. 

Oppsummer gjerne og poengterer hva de gjorde bra i prosessen og hva de kan forbedre til neste prosess.  Fokuser på det positive!

Det er viktig å tørre å være personlig og ærlig i tilbakemeldingen din – vis at du bryr deg!

Personlig og ærlig

Jeg tenker ofte tilbake på en prosess hvor jeg var en av to kandidater i finalerunden. Jeg var den som ikke fikk «drømmejobben», etter at skuffelsen hadde lagt seg satt jeg igjen med et godt inntrykk av arbeidsgiver, prosessen og jeg hadde lært masse. En erfaring rikere!  De hadde vært åpen og ærlig underveis og jeg følte meg godt ivaretatt. Det er viktig å tørre å være personlig og ærlig i tilbakemeldingen din – vis at du bryr deg!

Nettverk 

Er det en kandidat som var dyktig og hadde riktig innstilling er det viktig å holde kontakten i etterkant. Man vet aldri når en ny jobbmulighet dukker opp. Fortell kandidaten at du sitter igjen med et godt inntrykk og at du gjerne vil holde kontakten. Legg til kandidaten på LinkedIn, send de en oppfølgingsmail innimellom og inviter de til aktuelle nettverksmøter. Ring de når en aktuell stilling dukker opp.

Husk alltid at det er mennesker man jobber med, ikke et produkt eller en ting. Relasjonsbygging er det viktige stikkordet!

Med ønsker om en strålende St.Hanshelg 😊

-Iselinn Bratbak, Senior rådgiver og Hodejeger i Dynamic People

Trenger du hjelp i rekrutteringsprosessen? Ring oss i dag på tlf 23 89 72 26 eller bruk chatten nede til høyre på siden. Du kan også benytte vårt kontaktskjema.

Dynamic People AS er et rekrutteringsbyrå i Oslo, vi leverer HR og rekrutteringstjenester innen offentlig og privat sektor i hele Norge. Vi er i dag 15 ansatte og har vårt hovedkontor midt i Oslo sentrum. Dynamic People er i sterk vekst, vi har positive resultater, vi gleder oss til å gå på jobb og vi jobber i alle bransjer i hele Norge. Dynamic People ble Gaselle-bedrift i 2016

MOTTA VÅRT NYHETSBREV
I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )
Vi har flere tusen besøkende på våre nettsider hver eneste uke og publiserer saker relatert til rekruttering. Håper sakene er av interesse og legg gjerne igjen mailen for påminnelse av våre oppdateringer.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.