Hvilket førsteinntrykk gir du?

You never get a second chance to make a first impression!

Utrolig hvordan det slår meg til stadighet hvor rett dette er. Enten det er i jobb sammenheng eller på privaten. Du har sikkert hørt mange si disse legendariske ordene fra den kjente irske dikter og forfatter Oscar Wilde. Noen mener også at det var den kjente amerikanske humoristen og skuespilleren Will Rogers som kom med disse ordene. Uansett – det som har slått meg i dag i 2019 er at dette er så utrolig riktig og flott sagt.

Hvordan fremstår du?

I vår jobb som hodejegere møter vi veldig mange kandidater og firmaer hver dag. Det er utrolig stor forskjell på førsteinntrykket. Det burde ikke være slik. Ikke bare hvordan man møtes face to face med flakkende blikk eller det fraværende gode håndtrykket og heller ikke pen i tøyet. Vi prøver å ufarliggjøre situasjonen og ønsker å bli kjent med deg. Skape en god arena og ha en god dialog. Samme med bedrifter som er på søken etter nye medarbeidere. Veldig viktig at også de som representerer selskapet gjør et godt inntrykk – dere må også «selge» dere inn til kandidater. Ikke bare som en ansatt men også hvordan ditt selskap blir oppfattet etter din presentasjon. Husk, kandidater googler også ditt selskap og deg. Det etterlatte inntrykket må være bra – dere skal tross alt kanskje jobbe sammen i mange år fremover. LES OGSÅ: Avslutt med stil!

Et godt førsteinntrykk

Vi i Dynamic People er opptatt av å gi tips og råd til alle som følger oss eller som har lyst lese. Her kommer noen tips på veien på hvordan forbedre førsteinntrykket: Start med å gi et godt inntrykk via din søknad og CV. Bruk gjerne bilde og ha utfyllende informasjon om din nøkkelkompetanse for å bli lagt ekstra merke til. Tilpass til den stillingen du søker på. Unngå for all del skrivefeil (bruk spellcheck). Flott om du benytter et bilde så vi også vet at vi tar imot rett person. Oppsummer kort ansvar, rolle og hvilke resultater du bidro med hos den enkelte arbeidsgiver. Når vi møtes må du gi et ordentlig håndtrykk og se oss inn i øynene når du ankommer. Ikke flakk med blikket eller ha et slapt håndtrykk – ellers kan det fort bli et noe lengre løp for deg enn nødvendig. Ved gjennomgang av din historie og CV, anbefales det å trene på dette i forkant, slik at det kan komme mer av selv. Ha gjerne klart svar på det du vet det vil komme spørsmål om. F.eks hull i din CV, dine styrker og forbedringsområder – hvorfor velge deg til rollen, eventuelt hvordan ville dine kollegaer beskrevet deg og din kompetanse og resultater? Forbered også spørsmål. Ting du lurer på. En rekruttering skal også være riktig for deg som kandidat. LES OGSÅ: Ny jobb? LES OGSÅ: Karriereveiledning Hvor mye har du satt deg inn i rollen du er inne for å snakke om?

Gjør research og viktig å nullstille

Anbefaler å benytte de digitale hjelpemidlene som finnes. Det tas mer og mer for gitt at du har satt deg godt inn i både bedriften og rollen før samtalen. Under samtalen er det alltid positivt å være interessert og ta gjerne med deg notater. Vi i Dynamic People er opptatt av den gode samtalen. Når du kommer videre til å møte vår oppdragsgiver er det like viktig å tenke over tipsene ovenfor. Du må rett å slett nullstille deg og gi førsteinntrykket en gang til, og det for hver gang du møter nye representanter fra det rekrutterende selskapet. Prosessen er ikke ferdig før en eventuell ansettelsesavtale er skrevet.

Hvordan fremstår bedriften?

For bedrifter vil vi anbefale å ha både profesjonelle og oppdaterte hjemmesider. Sjekk hvordan dere fremstår i sosiale medier. Google dere selv. Gir det et riktig bilde av deg og bedriften du representerer? Kandidater og eventuelle forretningsforbindelser sjekker før dere møtes. Når dere møter kandidater første gang, gjelder veldig mange av de samme mekanismene også her som for kandidaten. Håndtrykket, øyekontakten, din egen presentasjon av selskapet og ditt engasjement for hva dere tilbyr av varer og tjenester. Hvilke verdier har selskapet nedfelt og styrer etter? Hvordan etterleves og oppleves disse? Hva ønsker du at det etterlatte inntrykket skal signalisere? Tenk igjennom hvorfor kandidaten skal jobbe hos deg. Rett å slett din egen innsalgspitch.

Lykke til med førsteinntrykket!

-Anders Beichmann Partner og Hodejeger i Dynamic People

Ring oss i dag på tlf 23 89 72 26 eller benytt vårt kontaktskjema om du trenger hjelp til å rekruttere eller om du ønsker karriererådgivning. Chatten nederst til høyre kan du også benytte mandag til fredag om du har spørsmål. Ønsker du å registrere deg hos oss som kandidat kan du legge inn din CV her Se også; Våre ledige stillinger Dynamic People AS er et rekrutteringsbyrå i Oslo, vi leverer HR og rekrutteringstjenester innen offentlig og privat sektor i hele Norge. Vi er i dag 14 ansatte og har vårt hovedkontor midt i Oslo sentrum. Dynamic People er i sterk vekst, vi har positive resultater, vi gleder oss til å gå på jobb og vi jobber i alle bransjer i hele Norge.
MOTTA VÅRT NYHETSBREV
I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )
Vi har flere tusen besøkende på våre nettsider hver eneste uke og publiserer saker relatert til rekruttering. Håper sakene er av interesse og legg gjerne igjen mailen for påminnelse av våre oppdateringer.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.