Empati -ukeslutt av Ruth-Camilla Aas

En av våre verdier i Dynamic People er Empati.

Hva er egentlig empati? Er det noe vi er født med eller kan det læres eller kan man tilegne seg det å være empatisk?

 

Definisjon av empati fra Wikipedia (fra gammelgresk, empatheia)

«er evnen til å sette seg inn i andres følelsesliv.

Å ha empati med noen innebærer å kunne bruke egne erfaringer (intellektuelt forstå) og andres uttrykk for følelser (emosjonelt oppleve) til å oppfatte hvordan en annen har det, men på den andres premisser slik at man ikke tolker den andres følelsesliv som om det var ens eget. I en empatisk situasjon forstår den som har empati for en annen hvordan denne opplever en situasjon eller tilstand.»

 

Ruth-Camilla Aas Hodejeger og Administrasjonsansvarlig i Dynamic People

Empati handler altså om å sette seg inn i hvordan andre har det og forstå deres følelsesliv. Har vi empati for kandidatene vi har i prosess, kundene og hverandre som kolleger?

Hvordan måler vi empati? Det finnes jo flere type tester som kan måle empatiske evner, men det er nok mer komplisert enn hva en test kan måle.

Jeg tror det viktigste er å stoppe litt opp og være bevisst din egen empati for andre mennesker, hvorfor reagerer de som de gjør, hva er bakenforliggende faktorer for at de reagerer som de gjør?

Vi har alle en unik historie i bagasjen som vil påvirker oss og som gjør at vi reagerer som vi gjør.

 

 

Ikke vær redd for å spørre om hvordan en annen har det.

Noen viser veldig tydelig hvordan de har det, andre biter det i seg og prøver å skjule det. Ikke vær redd for å spørre om hvordan en annen har det – men husk å ta deg tid til å høre svaret og responder på det igjen. Noen ganger spør vi kanskje om hvordan en person har det, også har vi egentlig ikke tid eller interesse av å høre svaret, da er det vanskelig å vise empati.

Vis omsorg, engasjement og vis at du bryr deg om de du omgås med.

I mange jobber er det viktig med empati, dette gjelder også i jobben som hodejeger. Vi må kunne sette oss inn i og forstå både kundenes, kandidatenes og våre kollegaers behov for å lykkes i jobben. Sette seg inn i og forså hvordan de tenker, føler og hvorfor de reagerer som de gjør. Hva gjør de fornøyde, lykkelige, glade, sure, irriterte og hva kan såre? Hvorfor reagere de som de gjør?

Empati handler om å leve seg inn i å forstå hvordan en annen person opplever en situasjon, gi anerkjennelse for den andres opplevelse, lytte, vise interesse og være oppmerksom på den andre – det handler om å vise åpenhet og forståelse.

I helgen skal vi i Dynamic People avholde årets julebord. Jeg gleder meg til en kveld der vi skal hylle gode prestasjoner, glede oss over hverandres nærvær og ikke minst bare være sammen som de gode kollegene vi er 🙂

Med dette ønsker jeg god helg og husk å ta vare på de du bryr deg om!

-Ruth-Camilla Aas, Hodejeger og Administrasjonsansvarlig  i Dynamic People

Dynamic People AS er et rekrutteringsbyrå i Oslo, vi leverer HR, interimledelse og rekrutteringstjenester innen offentlig og privat sektor i hele Norge. Vi er i dag 13 ansatte og har vårt hovedkontor midt i Oslo sentrum. Dynamic People er i sterk vekst, vi har positive resultater, vi gleder oss til å gå på jobb og vi jobber i alle bransjer i hele Norge. Dynamic People ble Gaselle-bedrift i 2016

MOTTA VÅRT NYHETSBREV
Vi har flere tusen besøkende på våre nettsider hver eneste uke og publiserer saker relatert til rekruttering. Håper sakene er av interesse og legg gjerne igjen mailen for påminnelse av våre oppdateringer.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.