Norske idrettsstjerner er morgendagens helter i næringslivet

Norske idrettsstjerners overføringsverdier til næringslivet

Idrettsutøveres spisskompetanse og overføringsverdi

Idrettsutøvere som har jobbet strukturert mot mål, investert tid og bokstavelig talt satset blod svette og tårer mot å oppnå resultater har egenskapene næringslivet etterspør. I rekruttering ser vi at deres egenskaper sammenfaller godt med hva rekrutterende ledere etterspør.

Karrieren er bygget opp siden de var barn, de har sitt sosiale liv i idretten, for dem er idretten lidenskap, livsstil, hobby, skole, rutiner, jobb – kort sagt altoppslukende. Et liv i idretten kan vanskelig sammenlignes med noe annet utenfor. Det er sjelden en finner noe som er like engasjerende. Rutinene i arbeidslivet er annerledes, livet er annerledes – arbeidsdag 8-16, rushtrafikk, vage forventninger og fravær av «leder som trener» virker fjernt og det er en stor overgang til et slikt liv. Likevel er det svært verdifulle overføringsverdier om egenskapene som har fått dem frem dyrkes videre.

Talentet næringslivsledere etterspør

Olympiatoppen er opptatt av hvem som blir best til slutt, ikke barnestjernene. Kanskje har det med evne til å takle motgang å gjøre? Løpe bakken opp og spy, gjøre det samme om igjen fordi du har lyst og har mål som skal nås, noe som er vanlig i idretten er kanskje ekstraordinært i arbeidslivet?

Talent defineres som så mangt, men når det kommer til krita – hva som gir resultater er idrett og næringsliv samstemt. Etter vår subjektive oppfatning er det flere og flere selskap som verdsetter verdigivende personlige egenskaper, vel så mye som en innholdsrik CV. Inntrykket underbygges i undersøkelser. Lederne er ikke i tvil om hvilke egenskaper de aller helst ønsker seg at de ansatte har høy arbeidskapasitet og arbeidsmoral (73 prosent svarte dette) og evne til rask omstilling (65 prosent). «På tvers av fagområder ser vi etter kandidater som har mastergrad med gode resultater, ……. og har de rette verdiene som er i tråd med virksomhetens verdier ….»(45 prosent), Andreas Holst, Rekrutteringsdirektør Statoil. I samme undersøkelse spørres det i like stor grad også etter evne til å tenke utenfor boksen, innovasjonsdrevne og stabile, at de blir lenge i jobben.

Rekrutteringsdirektøren i Statoil ser gjerne at kandidater har tatt studier utenlands for å tilegne seg egenskapene. Det har han nok rett i, men idrettsutøvere virker (gjennom utallige intervjuer) kanskje enda mer utviklet på de personlige egenskapene. «Det nytter ikke å komme ut i arbeidslivet med en fancy mastergrad hvis du ikke klarer å levere», DN 16.11.16

Det er åpenbart at idrettsutøvere har stor arbeidskapasitet, arbeidsmoral, gode verdier (holdninger og arbeidsrutiner), de jager kontinuerlig utvikling og er særdeles stabile (utholdende).

Hvem blir best til slutt?

De fleste selskap vi rekrutterer til er tydelige på at de jobber etter varig og langsiktig utvikling. Det er ikke sikkert nyutdannede med gode karakterer og en god første jobb i medgang er de rette for å takle utholdenheten det kreves for å komme gjennom motgang i endring, selv om det ser suksessfullt ut på en CV. Motgang kommer oftere når endringer skjer raskere enn noen gang. Det finnes nok av undersøkelser på hvem som blir best til slutt; «Slik de (prestasjonsgruppene som ble best til slutt) oppfatter det, bestod talentet i større grad av evne og vilje til trening enn av spesielt gode medfødte anlegg. De takler motgang og jobber kontinuerlig mot måloppnåelse». Olympiatoppen; Runar Gilberg og Gunnar Breivik.

Idrett kan oppleves som 15 dager medgang og 350 dager motgang.

Oppslukt av lidenskap for prestasjonsutvikling

Klarer utøverne å finne ut- og fokusere på -hva som driver dem, hva som er årsaken til at de har lykkes, eller mislykkes og bygge på dette vil de lykkes i jobb senere i livet. I letingen etter lidenskapen vil de høyst sannsynlig kun finne igjen deler av det i jobbsammenheng, bruk det som drivkraft. Det kan også være hensiktsmessig å finne noe målbart og teambasert, der det fortsatt er «meg det kommer an på». Et åpenbart fokus idrettsutøvere har 24 timer i døgnet er prestasjonsutvikling. I prestasjonsutvikling er det mange overføringsverdier til de fleste jobber og hvilken rekrutterende leder sier «nei takk» til folk som kontinuerlig jager resultater?

Idrettsutøvere gjør karriere – vi har rekruttert mange idrettsutøvere som raskt overgår forventninger

Om det skal 10000 timer trening til for å bli best i idrett kan en anta at det samme vil gjelde i arbeidslivet, men mange av timene er allerede nedlagt i form av nitidig utvikling. At det hjelper har rådgivningskonsernet Ernst & Young undersøkt, gjengitt i artikkelen «Idrettskvinner gjør karriere» aftenposten 25.8.13 og her; «Idrettskvinner utvikler egenskaper som skal til for å bli en god leder, ifølge en global undersøkelse av kvinnelige sjefer», skriver Aftenposten.

«Det er selskapet Ernst & Young som har foretatt en internasjonal spørreundersøkelse blant 821 ledere i ulike land. Resultatet tyder på at konkurransen fra idrettens arenaer gir kvinnene et forsprang i karrieren. De mange timene idrettskvinnene har brukt på trening og konkurranse i ungdommen viser seg å gi utøverne en bedre evne til å sette seg høye mål også senere i livet. De som har drevet mye med sportsaktiviteter, er heller ikke fremmed for at teamarbeid også har et element av konkurranse i seg». Det vil forundre meg om det samme ikke skulle gjelde for gutta.

De positive erfaringene vi har med rekruttering av toppidrettsutøvere har gitt mange gode resultater.  

Tomas Kersten, Partner / Headhunter, Dynamic People  og  Finn Christan Jagge, Partner / Headhunter, Dynamic People

https://www.dn.no/dnaktiv/2013/08/26/idrettskvinner-gjor-lederkarriere

http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/trening/treningsplanlegging/fagartikler/hvorforbledebestebest/talent/page348.html

 

MOTTA VÅRT NYHETSBREV
Vi har flere tusen besøkende på våre nettsider hver eneste uke og publiserer saker relatert til rekruttering. Håper sakene er av interesse og legg gjerne igjen mailen for påminnelse av våre oppdateringer.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.