1,2 millioner nordmenn er på Linkedin, er du?- Ukeslutt av Trine-Lise Jagge

LinkedIn

Det hender jeg blir kontaktet av journalister i forbindelse med saker som omhandler arbeidslivet. For noen dager siden ble jeg kontaktet av en journalist som skrev på en sak for Kapital om Linkedin. Du kan lese hele artikkelen i denne ukens Kapital nr 9. I saken kan du lese hvordan Rune Bjerke, Konsernsjef i DNB, Yvonne Fosser, HR direktør i Innovasjon Norge med fler, benytter seg av Linkedin og hvorfor de har en profil der.

Trine-Lise Jagge Daglig leder og Headhunter i Dynamic People Foto: Dynamic People

Under kan du se hvilke spørsmål journalisten stilte til meg og mine svar.  Jeg kunne skrevet mye mer om dette og mine svar kan selvsagt utdypes. Håper likevel noen av mine svar kan være nyttig for deg.

 Hvorfor er du på LinkedIn?

Jeg har selv vært på Linkedin fra det kom til Norge, jeg er der for å knytte kontakter i min jobb som Headhunter. Jeg bruker også Linkedin til å fordype meg i  fagstoff.

 Hvor ofte bruker du det?

Jeg jobber som headhunter så Linkedin er jeg innom flere ganger daglig!  Det er blitt et viktig arbeidsverktøy i å finne kandidater. Det er blitt et så viktig verktøy at jeg blir skeptisk om jeg ikke finner deg der.  Men det er viktig å understreke at Linkedin kun er et av flere verktøy vi bruker.

 Hva ser du etter på potensielle arbeidstakeres profiler?

Det er stort sett spesifikk kompetanse vi ser etter, og da er begynner vi med å se på stillingstittelen du har i dag, eller har hatt de siste to tre arbeidsplassene dine. Deretter går vi mer detaljert inn i arbeidsoppgaver, resultater oppnådd etc Et viktig tips: ta med achivements. Har du oppnådd noe eller mottatt utmerkelser så må du ta det med her. Linkedin profilen din skal gjenspeile din cv og er «levende». Hold din Linkedinprofil oppdatert! Husk at mange headhuntere og reserchere begynner med å se på LinkedIn profilen din, det dette førsteinntrykket du etterlater! Det er mange som ikke forstår hvor viktig dette er. Husk at din Linkedin profil er din online CV

 Har LinkedIn-profilen noen gang vært avgjørende i et valg mellom ulike kandidater og hva var det som skilte dem?

Når vi kommer så langt i prosessen at det står mellom to eller tre kandidater, er Linkedin profilen ikke avgjørende. Den brukes kun i innledende research fase. Men har du en lite utfyllende profil så kan du risikere at du ikke blir kontaktet!

Hvordan ser den optimale LinkedIn-profilen ut i dine øyne, og hva mener du er viktigst å huske på hvis du vil bli rekruttert? (f.eks. bildevalg, utnyttelse av overskrift og innhold i sammendraget, detaljert beskrivelse av jobb og utdanning, aktivitetsnivå i form av antall innlegg, deling av kunnskap osv.)

Det er helt klart at en ryddig oversiktlig profil er viktig. Din profil skal inneholde et profesjonelt bilde. (Velg et bilde der du fremstår som profesjonell. Har du ikke et profesjonelt bilde, bruk mobilkameraet og ta bilde med nøytral bakgrunn. )

logoer og beskrivelse av selskapene du har jobbet for, samt stillingstittel og gode beskrivelser av dine oppgaver. Det er viktig at du beskriver det DU har gjort i stillingen- mao ikke kun en beskrivelse av det bedriften driver med, men en beskrivelse av det DU har gjort og oppnådd i stillingen du har besittet. Det er også viktig å ha gode referanser. Alt for få, har anbefalinger på sin Linkedin profil.  Sørg for at du har referanser og anbefalinger fra hver stilling. Da mener jeg ikke hvem som helst, men nærmeste leder, kolleger og kanskje en samarbeidspartner som skriver noe om det arbeidet du har utført. Vi ser absolutt på anbefalinger!

Altfor få tar også med utmerkelser, verv og frivillig arbeid. Vi ser også på dette!

Har du en god penn og har lyst til å dele din fagkunnskap så kan du også benytte deg av «bloggfunksjonen» til Linkedin. Du kan skrive dine egne artikler, bli en influencer og spre din kunnskap. Dette er også noe vi ser på. Men det holder ikke om du er en influencer om ikke referansene dine kan bekrefte din kunnskap og at du etterlever det du skriver. I dag kan hvemsomhelst ganske enkelt bygge seg sin egen online merkevare men, det holder ikke om du ikke kan vise til referanser. Linkedin profilen din er som en CV, den sjekkes også oppimot referanser.

 Tips:

Arbeidsforhold

Fyll ut din arbeidserfaring. Skriv en kort tekst som omfatter hva du har jobbet med, dine ansvarsområder og resultatene du har oppnådd. Har du deltatt i flere prosjekter i samme stilling ta med dette også, det gir et godt bilde av deg og din arbeidserfaring. Har du vært aktiv i tilleggs verv eller lignende, kan du skrive opp dette her. Beskriv hva din rolle har vært og hvilke prosjekter du har deltatt i og hatt ansvar for.  Ikke glem relevante kurs, styreverv..

Gjør profilen din søkbar

Det er flere felter på din profil som kan søkes opp. Bruk litt tid på å legge inn relevante ord som beskriver dine ferdigheter. Du kan legge inn disse i din profesjonelle tittel, i oppsummeringen av deg, i din beskrivelse av utdanning og arbeidsforhold og i feltet ferdigheter.

Vær aktiv og bygg nettverk

Det skjer ikke noe av seg selv. Vær aktiv, knytt til deg kontakter som er relevante og nyttige for deg.
Du kan legge til de du ikke kjenner, her søker man kontakt og utvider nettverket.
Ta ut standard-teksten og skriv en personlig tekst om hvorfor man ønsker kontakt.
Fks; Jeg så deg i en debatt på TV i går. Det du snakket om…. og derfor ønsker jeg å knytte kontakt med deg.

Følg bedrifter som er nyttige for deg

Det kan være smart å følge bedrifter du ønsker å jobbe for, eller som jobber i samme felt som deg. De poster gjerne artikler med for eksempel fagstoff som kan være nyttig å holde seg oppdatert på.

Meld deg inn i faggrupper

Her møter du likesinnede og kan skaffe deg verdifull innsikt om fagområder og trender i markedet.

Be om anbefalinger og referanser

Dette gjør profilen din valid og sterk

Håper du finner tipsene mine nyttig, ønsker deg en god helg 🙂

-Trine-Lise Jagge Daglig leder og Hodejeger i Dynamic People

Dynamic People AS er et rekrutteringsbyrå i Oslo, vi leverer HR og rekrutteringstjenester innen offentlig og privat sektor i hele Norge. Vi er i dag 15 ansatte og har vårt hovedkontor midt i Oslo sentrum. Dynamic People er i sterk vekst, vi har positive resultater, vi gleder oss til å gå på jobb og vi jobber i alle bransjer i hele Norge. Dynamic People ble Gaselle-bedrift i 2016 og vi planlegger ytterligere ekspansjon i 2018.

MOTTA VÅRT NYHETSBREV
Vi har flere tusen besøkende på våre nettsider hver eneste uke og publiserer saker relatert til rekruttering. Håper sakene er av interesse og legg gjerne igjen mailen for påminnelse av våre oppdateringer.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.