Kan jeg forvente garanti når jeg bruker et rekrutteringsbyrå?

Hodejeger/Partner Sissel Gladsø

Ja – alle seriøse rekrutteringsbyråer har garanti i sine avtaler.

Men- garantien kan variere noe – både avhengig av type stilling og pris.

Og – garanti er vel og bra, men det viktigste er en vellykket rekrutteringsprosess. Selv om man har en garanti er det fortsatt svært dyrt og omfattende å rekruttere feil person.

Når du skal velge rekrutteringsbyrå er det derfor minst like viktig å avdekke kvaliteten i selve rekrutteringsprosessen, som selve garantien. Når det kommer til selve garantien finnes det flere avarter av denne, men de fleste rekrutteringsbyråer har nok en av to hovedformer for garanti. Den ene er garanti for at prosessen er gjennomført i hht til avtale og kravspesifikasjon.

Det vil si at rekrutteringsselskapet garanterer at alle «kvalitetskontroller» er gjennomført for å sikre en god rekruttering. Herunder er f eks forståelse av oppdraget og selskapet  – dette er avgjørende for at man leter etter riktige kandidater. I tillegg kommer intervjuer, referansesjekker, personlighetstester etc. Vær sikker på at du vet hvordan rekrutteringsbyrået gjennomfører hvert steg i prosessen.

 

 

Hvorfor denne begrensningen i garantien?

Det er, naturlig nok, vanskelig å kvalitetssikre en person – og det er derfor enklere å kvalitetssikre prosessen. Husk også at det hviler et stor ansvar på deg som arbeidsgiver når du ansetter en person. For det første er det avgjørende at du vet selv hvilken profil du er ute etter – sparr gjerne med rekrutterer rundt dette. Hvilke utfordringer står selskapet overfor? Hvordan er miljøet? Hvem passer inn? Hvor mye opplæring får man? Er leder tilstedeværende eller må man takle å lede seg selv?

Det er mange spørsmål som må besvares for å sikre at du får riktig kandidat. Det er derfor du må ha en tett dialog med rekrutteringsselskapet for å sikre at de også forstår hvilke utfordringer du står overfor. Den største feilen som blir gjort, både av selskapet selv og av rekrutteringsbyråer er nok at man overselger stillingen. Da blir det som regel en feilrekruttering, med en kandidat som ikke får sine forventinger innfridd. Og dette er det vanskelig for et rekrutteringsselskap å avdekke om man ikke har en åpen dialog.

Et annet forhold vi som hodejegere ikke har kontroll på er f eks hvordan kandidaten blir mottatt på jobb. Er PC klar, er passord og adgangskort klart? Får man en intro av selskapet, avdelingen? Får man parkeringsplassen man er lovet? Er kundeportefølgen man er lovet der? Osv, osv…. Dette er eksempel på faktorer som er utenfor rekrutteringsselskapets kontroll, og som man derfor ikke ønsker å stå til ansvar for. Lengen på denne type garanti er gjerne ca 6 mnd.

På «tyngre» prosesser til lederposisjoner har man også gjerne mer omfattende og lengre garantiperiode.  Da garanterer gjerne rekrutteringsselskapet for kandidaten uavhengig av oppsigelsesgrunn. Dette henger også selvfølgelig sammen med pris på oppdraget. Jo bedre garanti, jo høyere pris. Så på generelt grunnlag er konklusjonen; jo mindre risiko jo høyere pris.

For deg som kunde er det imidlertid en kvalitetssikring at vi tilbyr garanti. Utover et ønske og et mål om fornøyde kunder uavhengig av garantien – kan du være sikker på at vi ikke ønsker å gjennomføre prosessen en gang til uten å få betalt for den!

MOTTA VÅRT NYHETSBREV
Vi har flere tusen besøkende på våre nettsider hver eneste uke og publiserer saker relatert til rekruttering. Håper sakene er av interesse og legg gjerne igjen mailen for påminnelse av våre oppdateringer.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.