Ukeslutt Av Tomas Kersten

Hvorfor prestere?

Med min bakgrunn fra idretten har jeg vært borti nok folk som sier de skal prestere, bli best, eller nå et mål. Det samme opplever jeg i jobben som hodejeger, dog er det et fåtall kandidater som har like klar tale som idrettsutøverne på hva de skal oppnå og hvordan. Felles for dem begge er manglende bevissthet på de sosiale miljøfaktorene som ligger til grunn for suksess.

Vår jobb er å finne kandidater som matcher stillingen, miljøet og hvorfor. Hvorfor skal du prestere i denne jobben, med dette miljøet, med denne ledelsen, med denne arbeidskulturen og med de utfordringene stillingen skal løse, blant mange andre spesifikke faktorer?

Det er viktigere å vite hva du vil til, enn hva du vil fra. Kanskje kan det være fornuftig å se litt tilbake og spørre seg selv? Hvor jobbet du da det hadde det aller best? Hva kjennetegnet det miljøet, oppgavene, «støtteapparatet», kundene, lederen og kollegaene? Hvordan oppnådde du / dere suksess der og hvordan løste dere utfordringer og forholdt dere til motgang? Hvilken betydning hadde du for resultatet og hva bidro de rundt deg med?

I lagidretter kan en se toppresterende profiler prestere på et lag og falle gjennom et annet sted. Oppgavene er de samme, ferdighetene, erfaringen, utdanningen og kvalifikasjonene de samme – hvorfor skjer det? Og omvendt, hvorfor blomstrer middelmådigheter i et annet team?

Det samme kan du se i egen yrkeskarriere. Å bli bevist på årsaken, for å kunne velge suksessfaktorene ved neste korsvei, kan gi meg som hodejeger svaret på hvorfor du skal prestere. Enda viktigere er det at du vet det selv. Vi som rekrutterer skal rekruttere med hode, mer enn hjerte og følelser. Ofte ser vi både oppdragsgivere og kandidater velge på følelser, eller «magefølelsen». Ja den bør være på plass, men kommer magefølelsen før du har vurdert hvorfor du vil prestere?

Ukeslutt av: Ruth-Camilla Aas

De siste 3 mnd har vært utrolig gøy!

Jeg har lyst til å si noe om hvorfor:
Her i Dynamic People vil vi hverandre vel og gjør hverandre gode, og jammen har det gitt resultater!!
Ikke bare har vi mange nye oppdrag, vi har mange spennende prosjekter på gang, vi har fått fantastiske oppslag i media, vi har strålende fornøyde kunder og kandidater og stemningen på kontoret er topp!

I Dynamic People har vi fokus på mennesker, det å få ut det beste hos hver og en og gjøre hverandre gode. Vi spiller på samme lag.
Mine kolleger skaper teamfølelse, de er rause, gir motivasjon til å gjøre oss enda bedre. Vi pusher hverandre og er organisert ut i fra en modell som bygger på samarbeid
Vi utnytter de forskjellige ferdighetene som et team består av og sammen skaper vi suksess.

Avsluttningsvis vil jeg si:
«De som heier på andre lykkes også selv!»

God helg

Tør du ikke søke jobben?

Av: Karriererådgiver/Sertifisert Coach – Janne Tufteland i Dynamic People

Har du lyst på ny jobb – men har frykt for å søke?

Da er du ikke alene. Søkerfrykt kan oppfattes som ”frykt for å søke på en jobb” men det er ikke frykten for å søke i seg selv som er utfordringen. Det er mer frykten for å få avslag på deg, din kompetanse og utdannelse – det er frykten for «ikke å være god nok» – som ligger bak.

Har du noen gang lest en stillingsannonse og tenkt – «Den jobben har jeg lyst på!» I så fall, hva gjør du etterpå? Tenker du at det ikke er noe vits i å søke på den stillingen fordi du ikke får den? Du tenker: «Jeg er ikke god nok» og så søker du ikke på stillingen?

Still deg følgende spørsmål når frykten slår inn: Hvordan vet du at du ikke er god nok? Er det noen som har fortalt deg dette? Har du beviser på at du ikke er god nok? Har du fått avslag på mange tilsvarende stillinger? Når bestemte du deg for ikke å være god nok? Har du tatt en beslutning i ditt eget hode om at du ikke er god nok – for å verne deg selv?

Eksempel 1:
Har du blitt ringt opp av en hodejeger eller noen du kjenner og blitt forespurt om å være interessert i/ være kandidat til en ny stilling? Hva gjorde du da? Sa du: «Nei, jeg kan ikke ta en slik stilling. Jeg er jo ikke god nok… jeg kan jo ikke noen ting…» Selvfølgelig er du god nok når du blir ringt opp og spurt om du ønsker en ny jobb! Du blir forespurt av andre fordi de har sjekket deg ut og vurdert deg som «god nok» før de spør deg.

Eksempel 2:
Har du søkerfrykt fordi du er redd for å få jobben du har søkt på. Du har laget en god CV og jobbsøknad, men har faktisk frykt for at du kan bli kalt inn til jobbintervju, og ikke minst for at du kan få jobben. Du har frykt for ”er jeg god nok, eller hva om jeg ikke klarer” Rådet her er å ha en god samtalepartner/karriererådgiver som kan utfordre alle unnskyldningene dine. Vær åpen om din frykt og utfordre den, så vil du se at den forsvinner. Når du starter i ny jobb, er det viktig å ha gode jobbeskrivelser og ikke minst ha forventningsavklarings møte med ny arbeidsgiver før start. Få forventningene skriftlig, så kan du ta dem frem senere for å sjekke ut om du har levert som forventet.
Så tørr du å utfordre din egen frykt og søke på en ny jobb i dag eller i morgen?

Hva kan du så gjøre med det?
Har du negative tanker om deg selv – Frykten for ikke å være god nok – så sitter dette i hodet ditt. Andre har ikke samme negative oppfattelse av deg som du selv har. Det er du selv som lager en historie i ditt eget hode og tenker deg alle mulige situasjoner som kan gå galt. Dette kaller vi «hjernespinn». Du spinner i vei på en historie i ditt eget hode som ikke har rot i virkeligheten.
Hjernen vår er laget slik at den ikke klarer å skille mellom virkelighet og fantasi. Så når du holder på med denne negative «hjernespinningen», vil du føle at du mislykkes. Videre vil dette gå ut over selvtilliten din og frykten vil bli større. Hjernen oppfatter din negative tankegang som om det har skjedd i virkeligheten.

Tipset er at når du har negativ «hjernespinn» så kan du hente opp et bilde som dette skiltet i hodet ditt: STOPP, SNU – DU ER PÅ FEIL VEI.

Stopp! SNU bildet.

Tving tankene dine over på at dette klarer du og fokuser på positive tanker. La ikke søkerfrykten som sitter i ditt eget hode ta overtaket på deg.

S-STOPP de negative tankene/frykten din
T-TENK på nytt
O-ORGANISER hjernen/tankene dine
P-POSITIVITET– tenk positive tanker
P-PÅGANGSMOT– dette vil jeg, dette skal jeg klare

Når frykten din tar overhånd igjen og utfordringene føles som uovervinnelige, så still deg spørsmålet:

HVA ER DET VERSTE SOM KAN HENDE HVIS JEG TØRR UTFORDRE MIN EGEN FRYKT?

Det positive med frykt er at når du har klart å kartlegge hva din frykt er og setter ord på det, så blir frykten din svakere eller helt borte.

LYKKE TIL MED Å SØKE NY JOBB, DETTE KLARER DU – LA IKKE «DRØMMEJOBBEN» FORSVINNE FORDI DU FRYKTER Å SØKE.

Ukeslutt av: Finn Christian Jagge

Jeg var medlem av et lag i 17 år, jeg hadde aldri klart å nå mine mål uten lagkameratene mine. Det var alltid en som gjorde det bra. Det var bestandig en som jeg kunne lære noe av. Det behøvde ikke nødvendigvis være den beste på laget, det kunne være han som tenkte nytt, som trente mer eller som spiste sunnere. Vi så på hverandre og lærte av hverandre.Vi hadde ingen missnøye kultur. Vi hadde en vinnerkultur. Jeg tror det kom av at vi hadde det samme målet, nemlig det å bli best!